فولدینگ یک روند شکلی است که برای ربط عناصر ناهمخوان و مختلف در یک ناحیه یا ساختمان در یک ترکیب چند لایه ای و پیوسته صورت می گیرد.
این شیوه یک طرح نظری نیست.در سطح عملی ،فولدینگ میتواند در مورد مسائل گوناگون طراحی به کار رود.از جمله مواردی که در آن عناصر مختلف برای متصل شدن به هم به روشی نیازمند هستند که در آن درز یا شکاف وجود نداشته باشد.فولدینگ به دو دلیل عمده می تواند سبک قابل قبول باشد:
نخست آنکه مبتنی بر علم گرافیک جدید است و زیبا شناسی دکانستراکتیویست نتایج شکلی جدیدی به دست می دهد و همچنین عملیات گرافیکی را با هم ترکیب کرده و به صورت ترکیب های غیر قائم در می آورد.
فولدینگ به عنوان یک چهار چوب فلسفی ماهیت معماری را روشن و آشکار می کند.این نه به عنوان پدیدهای کاملا تصمیم گرفته شده و اتفاقی،بلکه خود امری بدیهی است همانگونه که امور بی نظم و بی هدف با پدیدهای اتفاقی تفاوت دارد.معماری فولدینگ با شکلهای کاملا اتفاقی متفاوت است.
شرایط معماری به صورتی است که نه شکل به صورت کامل تصادفی است و نه به طور ذاتی دارای معناست بلکه این نوع معماری را می توان اساسا به عنوان (شبه تصادف)تلقی کرد.
کسانی که مجله فولدینگ در معماری دوره 63 را مطالعه کرده اندممکن است اصلاحات فنی همچون نقطه انعطاف،هندسه توپولوژی و علاقه به شبکه های فولد دلوز را بخاطر داشته باشند.
استدلال ما از فولدینگ چیزی شبیه این موضوع است:معماری پست مدرن یک واکنش در برابر معماری مدرنیسم بود.
در این مباحث کار معمار به کارگیری (ناهماهنگی های ناهموار)-کلاژ است.اثر بایستی به صورتی که ممکن است، هم به لحاظ فرم ناهمگون و هم در ظاهر شکسته شده باشد.
انتقاداتی که علیه معماری دکانستراکتیویست صورت گرفت با نظر ها و ادعاهای لین باعث شد که او فولد را جاگزین شکلی برای کلاژ پیشنهاد کند.در نظر او این جایگزینی ،جهت یکپارچه کردن عناصر نامرتبط و برنامه طرح در یک ترکیب چندگانه انعطاف پذیر و هماهنگ صورت می گیرد.
ماهیت فولدینگ بر این نظریه ها استوار است که به طور غیر پیوسته عمل می نماید ولی یک طریقه پیوسته بهتر از طریقه ناسازگار است.این نکته می تواند ادعای لین را مبنی بر به کار بردن هندسه توپولوژیک برای خلق سطوح تا شده که ناپایدار و انعطاف پذیر هستند حاصل نماید.
طرح مرکز انجمن نارا در ژاپن طرح بهرام شیردل نمونه ای از شواهدی بر معماری فولدینگ می باشد همچنین می توانیم به طرح پارک ربستاک پیتر آیزنمن که یک طرح مسکن شهری در فرانکفورت است اشاره کنیم.
در طراحی فولدینگ،سطح ساختمان خود را برای انواع جدیدی از بیان آزاد می نماید ولی بدون پیچیدگی که مقیاس انسانی را از دست داده و نتیجه آن شبیه به مونومان های مدرنیسم می شود.
نمونه از معماری فولدینگ : الهام گرفته از Origami
معماری داخلی که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمانها به منظور انجام فعالیتهای روزمره یعنی زندگی و کار است و براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارت است از :« هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه ».
بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری میشود. این فضاها محیطی را ایجاد میکنند که پاسخگوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیتهای ما در آن صورت میگیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح میبخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین میتوان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیتهای ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس، هدف معماری داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون معماری داخلی یا اصلاً قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.
معماری داخلی زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از اینرو موضوع معماری داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه های اعیانی نیست. معماری داخلی میتواند برای کل جامعه و طبقات کم درآمد هم مفید باشد. اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمانها فراهم کنیم، معماری داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. طراحی داخلی میتواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.
از آنجا که معماری داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگیهای روحی ـ روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگیهای رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار گیرد. از اینرو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که میخواهد آن فضا بر استفاده کننده داشته باشد.
طراحی داخلی ؟
طراحی داخلی گروهی از کارهای مختلف را توصیف می کند که در عین حالی که مرتبط با پروژه میباشد مرتبط با تبدیل آن به تنظیمات موثر برای طیف وسیعی از فعالیت های انسانی است. طراح داخلی کسی است که چنین پروژه هایی را انجام دهد. طراحی داخلی حرفه ای چند بعدی است که شامل توسعه مفهومی، ارتباط با ذینفعان پروژه و مدیریت و اجرای طرح است.